Den här sidan använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Språkstegen

Språkstegen

Språkstegen

width=

Publicerad 17 feb, 2020

Sluta gissa börja fråga

Brukarinvolvering eller "design thinking". Kanske har du aldrig hört orden? Men säkert barnrättskonventionens §12; att alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad. Forskningsbaserad praktik är viktigt och att vi följer övergripande syften mål med Språkstegen och kopplar den till den egna verksamhetens uppdrag. Men hur kan man göra för att lyssna in barn och familjer och andra vuxna som står barnen nära, i sin verksamhet och sina insatser? För om det vi inte gör fyller deras behov och är relevant då är det inte mycket att ha, hur bra vi själva än tycker att det är.

Med Bokstarts satsning Idélabbet, ett utvecklingsprogrammet som pågick 2018-19, ville Kulturrådet ge en modell för stöd till bibliotek, förskola och barnhälsovård som ville utforska just barnens och familjernas perspektiv och behov. Nu har de presenterat rapporten Sluta gissa börja fråga! som handlar om alla dem som var med, hur de arbetade för att ta reda på vad familjerna tänker, känner och gör och vad de lärde sig. 

Idélabbet handlade bl a om att få pröva metoder. Tex hur uppfattar användarna rummet? Hur gör de när de väljer böcker att låna hem? Vad vet föräldrarna om sitt barns språkutveckling – och vad skulle de vilja veta?

Läs mer på Bokstarts webb, titta på filmer med kollegor i andra landsdelar som var med och läs Sluta gissa börja fråga! Här finns mycket intressant att testa hemma i sin verksamhet. Det är inte svårt rent praktiskt, det svåra är snarare att byta perspektiv från att vara experten i sitt ämne till att vara ovetande och ställa nyfikna och öppna frågor.