Den här sidan använder cookies för ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. ×
Språkstegen

Språkstegen

Språkstegen

Publicerad 14 feb, 2018

Doktorand ska forska om Språkstegen och dialogläsning

Emma Bergström är leg. psykolog och har länge jobbat kliniskt med barn och föräldrar. Hon har haft ett stort intresse för just små barns språkutveckling och hur den hänger ihop med till exempel anknytning, samspel och positiv feedback. Sedan i oktober är Emma doktorand vid institutionen för psykologi, fakulteten för hälso- och livsvetenskap vid Linnéuniversitet i Växjö. Planen för hennes forskning presenterades och diskuterades i veckan på ett högre seminarium vid institutionen och Språkstegen var där för att lyssna och delta i diskussionen. Doktorand Emma Bergström står framför byggnad vid Linneuniversitetet.Emma kommer först genom en pilotstudie att samla och titta på data från 100 deltagande familjer som får del av Språkstegens vanliga insatser som omfattar alla barn i Blekinge och Kronoberg. Den förälder som är mest tillsammans med barnet just då kommer efter 8-månaders hembesök erbjudas att vara med i studien. Genom enkäter, ett standardiserat test och bakgrundsfrågor vill Emma också samla in data om stress, kommunikation, läsvanor mm. Studien följer upp deltagarna även efter 18månadersbesöket. I pilotstudien kommer också en mindre grupp på ca tio föräldrar och barn att få utökat föräldrastöd och inspiration om språkutveckling och läsning vid fyra tillfällen. Data kopplad till denna grupp kan jämföras med den större grupp som fått den vanliga Språkstegeninsatsen.

Vi tror att Emmas pilotstudie kan ge oss viktiga signaler om hur vi kan tänka kring förhållandet mellan riktade insatser och universella insatser, säger Sara Wijk som är projektledare för Språkstegen. Hur utformar man riktade insatser? Vill familjerna vara med i ett utökat program? Ger det ett mycket bättre resultat eller är det inte så stor skillnad? Det är också jättespännande att Emma har en psykologisk ingång och tittar på kopplingen mellan läsning med små barn, literacitetsutveckling och annan viktig utveckling, fortsätter Sara.

Pilotstudien kan påbörjas så snart allt är klart med etikprövningen. Emma har besökt och informerat flera av bvc-sjuksköterskorna i Kronobergs län som kommer att hjälpa till att rekrytera deltagare. Efter piloten är det dags för en större studie. Tanken är att hela doktorandstudien ska vara klar om ca 6 år eftersom Emma forskar på halvtid. Jag brinner verkligen för detta, berättar Emma, och nämner att det finns mycket forskning om early literacy och book-sharing/dialogläsning som metod genom studier gjorda på olika sätt, med olika deltagare och i olika delar av världen. Men vad hon kan se genom sina forskningsgenomgångar kommer hennes studie att vara den första som har så pass små barn i fokus. Jag vill att detta ska kunna användas av alla som håller på med språkutvecklande insatser tex Bokstart och att reslutaten kan användas och göra samhällsnytta.

Emma Bergströms kontaktuppgifter.